In graficul de mai sus avem asa: cu galben pretul barilului de petrol, cu rosu pretul mediu pentru galonul de benzina in SUA si cu verde pretul galonului de benzina in statul Texas.
Observam ca, atunci cand pretul barilului de petrol era peste 100 de dolari, pretul galonului de benzina era undeva la 3,6 dolari, iar astazi, cand pretul barilului de petrol a ajuns la 35 de dolari, pretul galonului de benzina este aproximativ 2 dolari.
Daca pretul barilului de petrol a scazut cu 65% (de la 100 de dolari la 35 de dolari), pretul galonului de benzina a scazut cu 44% (de la 3,6 dolari la 2 dolari).
In Romania, cand barilul de petrol era peste 100 de dolari, pretul litrului de benzina era undeva la 6,3 lei. Astazi pretul este undeva la 4,9 lei.
Adica pretul barilului de petrol a scazut cu 65%, iar pretul litrului de benzina a scazut cu 22% (de la 6,3 lei la 4,9 lei).
Daca pretul ar fi scazut cu 44%, asa cum a scazut in SUA si asa cum ar fi normal, acum ar fi trebuit sa cumparam benzina cu 3,5 lei litrul.
Dar la noi n-are cum sa scada cu atat, pentru ca suntem in Europa, iar aici este taramul taxelor si accizelor.
In plus, accizele la benzina si motorina sunt de forma xxx euro/tona. Adica accize care nu tin cont de cotatia barilului de petrol. Pana si taxa lui Ponta (aia de 7 eurocenti) este pe litru.
Pentru fiecare litru de benzina sau motorina vandut, statul roman incaseaza aproximativ 0,5 euro. La un consum de aproximativ 7-8 milioane de tone pe an (de aici), inseamna ca statul, indiferent de cotatia petrolului, incaseaza aproximativ 3,5 miliarde de Euro in fiecare an. Bani de care nu poate sa se lipseasca. Pentru ca asa a fost invatat. Pentru ca trebuie platite pensii speciale, trebuie marite salariile bugetarilor si multe altele.
Acciza fixa la benzina si motorina explica si de ce scade profitul Petrom odata cu pretul barilului de petrol. Una e sa opresti 4,3 lei din 6,3 lei si alta e sa mai ramai cu 2,9 lei din 4,9 lei.
Mai ales ca Petrom extrage o mare parte din petrolul rafinat si nu este influentat prea mult de pretul international al petrolului.
Acum comparat cu SUA, ma gandesc ca, desi platesc 2 lei pe litrul de benzina, americanii au din ce in ce mai multe autostrazi, iar noi, care platim dublu pe litrul de benzina, avem cu 20 de kilometri de autostrada mai putin decat anul trecut…
Ma mai gandesc ca, in ultimii 10 ani, soferii au cotizat la stat cu vreo 35 de miliarde de euro. Luand un pret mediu de 10 milioane de euro/km, ar veni vreo 3.500 de kilometri de autostrada. Doar in 10 ani!